CEO Dennis Molendijk

CEO Mediation
CEO Coaching
CEO Creatieve Interventies
CEO Films
CEO Links

CEO 2008-2014
 

De eerste vijf jaren ...

... zijn voorbij gevlogen. En wat is het opwindend leuk en inspirerend! Veel meer dan een bedrijf is CEO in de afgelopen periode (2008-2014) een praktijk geworden. Zoals een arts een praktijk heeft. En die praktijk is geëvalueerd. In veel organisaties ben ik tegenwoordig vooral sparringpartner. Ik werk met leidinggevenden en hun teams aan inhoudelijke en organisatorische veranderprocessen: "hoe behouden we onze kernkwaliteit en verbeteren we dat wat ons dwars zit?" Ik bemoei me graag met uiteenlopende zaken: het bemiddelen in een intern conflict, het verdiepen van de communicatie, het stroomlijnen van de organisatieprocessen, het filosoferen over de toekomst, het werken aan de interne bedrijfscultuur, het ontwerpen van sollicitatieprocessen, het geven van feedback, het begeleiden van complexe onderhandelingen, het voorzitten van een vergadering, etc.

De juiste rol

Het blijft best lastig om uit te leggen wat ik precies doe. Ik switch nogal tussen verschillende rollen: onderhandelaar, coach, procesbewaker, procesbegeleider, procesontwerper, bemiddelaar, voorzitter, adviseur, coach, mentor, curator, inspirator.
Niet alleen vind ik het heerlijk om te schakelen tussen deze rollen, ik ben er ook achter gekomen dat het kunnen functioneren in de juiste rol dé belangrijkste voorwaarde is om succesvol te interveniëren.
Er is echter één overkoepelende term die voor alle opdrachten geldt: ik ben vertrouwenspersoon.

Dat dit vertrouwen me steeds weer gegeven wordt door mijn opdrachtgevers beschouw ik overigens als één van de meest waardevolle én inspirerende aspecten van mijn werk. Inspirerend omdat leidinggevenden en hun teams zich kwetsbaar durven opstellen in mijn aanwezigheid. Daardoor ontmoet ik vrijwel dagelijks de meest unieke persoonlijkheden.

Opdrachtgevers

Naast formele conflictbemiddelingen (waarbij vanzelfsprekend sprake is van geheimhouding) heb ik in de afgelopen jaren veel inspirerende opdrachten uitgevoerd die vallen onder de globale noemer: procesbegeleiding (zie bovenstaande rollen).
Opdrachtgevers waren o.a.:

Gemeente Amsterdam Stadsdeel Noord, Gemeente Groningen ROEZ, Gemeente Tilburg, Provinciale Staten Utrecht, Provinciale Staten Brabant, PVDA Tilburg, Gasunie, Keyman Film, Instituut Lichtontwerpen, Mediators Collectief,

Academie Minerva Groningen, DasArts Amsterdam, Artez Arnhem,

Koninklijke Schouwburg Den Haag, Stadschouwburg Amsterdam, Stadschouwburg Utrecht, Odeon De Spiegel Zwolle, Deventer Schouwburg, Rabotheater Hengelo, Twentse Schouwburg, Agora Theater Lelystad, Theater a/d Slinger Houten, Frascati Theater, Theater Bellevue, De Melkweg, Het Veemtheater,

Holland Festival, Festival a/d Werf, Over ‘t IJ Festival, Oerol,

Theater Artemis, Het Filiaal, Stella Den Haag, Bonte Hond, Schippers en van Gucht, Kwatta, Het Houten Huis, De Peergroup, Het Lab Utrecht, Theatergroep Dox,
Via Rudolphi, Noord Nederlands Toneel, Zuidelijk Toneel, Schweigman &, Bogaert en vd Schoot, Female Economy,

Comedytrain, VSCD, Brabants Orkest

 

Motto CEO

A fact is a fact  but perception is reality

De werkelijkheid is een overgewaardeerd begrip. "Geef me de feiten" hoor je vaak. Maar het zijn niet de feiten die er toe doen, het zijn onze interpretaties van de feiten die de werkelijkheid bepalen. Echt!

Neem onderstaande foto. Het is een feit dat vakje A en B dezelfde kleur hebben. Hoe vaak ik er zelf ook naar kijk, telkens weer denk ik "het kan niet waar zijn".

 

Optische illusie: de vakken A & B zijn van dezelfde kleur

CEO-online

Via het menu aan de linkerkant van de website krijgt u specifieke informatie over Dennis Molendijk en de verschillende bedrijfsactiviteiten van CEO.

 

In het kader hieronder vindt u een meer associatieve uitwerking van het motto van CEO.

A fact is a fact.....

Niet overtuigd dat de twee vakken echt dezelfde kleur hebben? Of juist zeer overtuigd..... dat het niet zo is? 

Of ging dat te snel?

Om alle twijfel weg te nemen. Klik op deze link en je krijgt een trager filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=YFTKB6tFx-Y 

 

Wij leven verhalen

Niets is waar. Elk handelen en iedere communicatie is vervormd. Dat geldt voor grote conflicten, maar net zo goed voor de kleinste handeling ’s ochtends vroeg in de badkamer.

Neem dit prachtige experiment van Derren Brown over de beïnvloeding van het creatieve proces.

A fact is a fact but perception is reality

 

Wij leven verhalen. Dat is de realiteit. Wie we zijn en hoe we functioneren wordt niet zozeer bepaald door de gebeurtenissen die ons vormen, maar door de interpretaties die we aan die gebeurtenissen geven en de verhalen die we daarover vertellen; aan anderen én aan onszelf.  Die perceptie van de realiteit bepaalt wie we zijn en hoe we ondernemen, vriendschappen aangaan, ruzie maken, etc.

 

Ieder mens is een meesterverhalenverteller.

Slechts enkelen kunnen een verhaal goed vertellen, vanzelfsprekend, maar toch heeft íeder mens de narratieve structuur in zijn genen heeft zitten. Dat wil zeggen: het vermogen om te denken in oorzaak en gevolg, het vermogen om informatie te filteren en vervolgens te selecteren op relevantie en bruikbaarheid, de kunst van het denken en handelen in structuren, plot en thema. Verhalen zijn niet alleen de reflectie op de werkelijkheid, verhalen creëren de werkelijkheid.

Dát is het motto van CEO

Optische illusie: Hangen of klimmen?

Het andere perspectief

De verbindende factor van al de activiteiten van het Creative Executive Office is de fascinatie voor het verhaal als motor van ons gedrag.

Zowel in mediations en conflictbemiddeling, maar ook in het trainen, de coaching en de creatieve interventies, staat het andere perspectief centraal: 'kunnen we de situatie ook vanuit een andere, een nieuwe en onverwachte hoek bekijken?' 

 

Neem bijvoorbeeld de conflictbemiddeling. Je zou ieder conflict kunnen omschrijven als een strijd tussen twee tegengestelde interpretaties van dezelfde gebeurtenissen. In de zogenaamde narratieve mediation ga je als mediator samen op zoek naar een ander perspectief: 'zijn de partijen in staat om voorbij het eigen gelijk te werken aan een alternatief verhaal dat constructief en zelfs inspirerend is?'

Een ander perspectief

Heb jij een andere kijk op de zaak?

A fact is a fact but perception is reality.

Waar of niet? Heb je iets toe te voegen, of zie jij het anders? Laat het me weten!

Zowel in deze 'blog'  als onder CEO-impressies kunnen reacties / verhalen / filmpjes / foto 's worden opgenomen.

Stuur een mail naar: Dennis@ceo-online.nl 

 
Optische illusie: welke lijn is het langst?