CEO Creatieve Interventies
CEO Creatieve Interventies heeft dezelfde basis als de CEO Mediation en CEO Coaching. Het verschil zit in de benadering. De balans verschuift van reflectie naar activiteit. Vanuit het motto 'een feit is een feit, maar perceptie is de realiteit' staat in de creatieve interventies de sturing van die perceptie centraal: “kunnen we er ook vanuit een totaal andere hoek naar kijken? En zo ja, wat levert dat op?” En die sturing van de perceptie vindt plaats door de organisatie van enerverende gebeurtenissen. Ik wil jou én je team eerst iets unieks laten meemaken, om die ervaring pas in tweede instantie te gebruiken voor reflectie op en verdieping van de eigen inzichten.
Maatwerk
Wat voor soort interventies zijn het? Dat kan van alles zijn. Het is maatwerk gebaseerd op twee principes. Eén: het heeft een directe relatie met de kwestie of het dilemma dat speelt (in een team). Twee: het wijkt af van traditionele trainingsprogramma’s en het moet het bloed sneller doen stromen. CEO is geen evenementenbureau voor bedrijfsuitjes, maar wel de plek voor het ontwikkeling van uitdagende programma’s met een specifiek trainingsdoel. Dit kan gaan over een andere manier van kennisoverdracht, over zicht krijgen op de eigen blinde vlekken van de organisatie, maar ook over het vergroten van de creativiteit in het denken of het in beweging krijgen van een team dat is vastgeroest of te maken heeft met karakters die botsen.
Van klein naar groot
Een creatieve interventie kan van alles zijn. De meest eenvoudige variant is het uitnodigen van gasten. Ik heb zelf in mijn werk regelmatig gasten over de vloer gehad. Uiteenlopende figuren die vertelden over hun (beroeps)achtergrond: een voetbalcoach uit de eredivisie, een prostitué, een gijzelingsonderhandelaar van de politie, een chefkok, een gevangenisdirecteur, een politicus uit de tweede kamer, een skateboardkampioen, een filosoof, een analfabeet. Dergelijk ontmoetingen zijn zonder uitzondering inspirerend. Hoewel er lang niet altijd een directe lijn is met jouw vakgebied of expertise, levert het je daadwerkelijk verdiepen in een ander perspectief verassende contrasten, parallellen en inzichten op.
Maar het kan ook groot. Naast het uitnodigen van gasten kan CEO ‘excecutive’ programma’s ontwikkelen: workshops, brainstormsessies, interactieve trainings- of managementgames, gezamenlijk een film maken in één dag…. alles is mogelijk. Als het maar relevant én uitdagend is. De unieke ervaring is het middel, de inhoud het doel.
Alles is mogelijk
Na twintig jaar theatermaken en het leidinggeven aan een grote organisatie, heb ik niet alleen veel ervaring met het aansturen van complexe projecten, ik heb ook een groot netwerk van acteurs, regisseurs, schrijvers, technici, etc. Dat maakt dat CEO niet alleen de verantwoordelijkheid kan nemen voor de inhoud, maar ook voor de organisatie van die inhoud.
Last but not least
Boardroom Mediation voor CEO’s
Stel het gaat gewoon goed. Het bedrijf loopt eigenlijk zoals het moet, je hebt veel talenten om je heen verzameld en iedereen is min of meer tevreden. Toch voel je een zekere onrust. “Wat zie ik over het hoofd? Komt dat wat we doen wel écht overeen met het verhaal dat we onszelf vertellen? Hoe scherp evalueren we eigenlijk ons eigen functioneren?” Het is geen dwingende en dringende kwestie. Gewoon een gevoel. En waar je zeker geen zin in hebt is een duurbetaalde adviseur die je komt vertellen wat je al weet. Stél dat dat zo is, dan wil ik graag delen in het risico. Nodig me uit in de bestuurskamer, in de stafvergadering, bij jou op kantoor. Laten we eerst uitvinden of we elkaar kunnen inspireren en pas in tweede of zelfs in derde termijn spreken over een zakelijk voortzetting. Dat risico durf ik graag aan.